Ilmoittaudu tunneille!

Harjoittelu­välineet

Kirjoitettu: 08.12.2016

Kuntokeskuksista löytyy painopakkalaitteiden ja levypainojen lisäksi runsaasti välineitä, jotka tuovat harjoitteluun vaihtelua ja moneen tarkoitukseen sopivaa haastetta. Kerromme lyhyesti, mitä ominaisuuksia eri välineillä harjoittelu kehittää.

kahvakuula-nainen

Vapaat painot, eli liikuteltavissa olevat painot, soveltuvat parhaiten voiman ja lihasmassan harjoittamiseen. Kahvakuulallla harjoitetaan tehokkaasti myös keskivartalon hallintaa ja koordinaatiokykyä. Kahvakuulalla saadaan tehtyä myös hyviä hapenottokykyä parantavia harjotteita.

TRX-valjaat ovat yksi monikäyttöisimmistä välineistä, sillä kuormitusta on helppo mukauttaa omaan taito- ja kuntotasoon. TRX-valjaat eroavat muista välineistä siinä, että niillä pystyy harjoittamaan yläselän lihaksia monilla eri soutuvariaatioilla. TRX on myös turvallinen väline kehonhallinnan harjoittamiseen.

Valjaat on helppo asentaa kotiin tai ottaa mukaan matkoille, joten ne soveltuvat myös pieneen tilaan meneväksi treenivälineeksi.

Kahvakuula ja TRX ovat hyödyllisiä välineitä niin aloittelijalle kuin myös kokeneemmalle harjoittelijalle. Molempiin kannattaa kuitenkin saada ohjeistusta ennen, kuin aloittaa harjoittelun. Kun liikeradat ovat vapaita, on tiedettävä painopakkalaitteita paremmin, miten liikkeet suoritetaan.

Kuntopallot, jotka yleensä painavat 2-10 kg, soveltuvat parhaiten heittotarkoitukseen. Sitä kautta niillä voi harjoittaa tehokkaasti nopeaa voimantuottoa eli valjastaa kuntosalilla hankittua voimaa nopeudeksi. Vastaavia välineitä suosivat etenkin kuntosalin ohella muita lajeja kuten kamppailulajeja, tennistä, jääkiekkoa ja heittolajeja harrastavat henkilöt. Kuntopallon hyötykäyttö vaatii täten tilaa ja/tai vahvat seinät.

Lue myös, sopiiko tavoitteisiisi kiertoharjoittelu vai paikkaharjoittelu ja miten valitset sopivan vastuksen.