Ilmoittaudu tunneille!

LISÄÄ LIIKKUVUUTTA, KIITOS!

Kirjoitettu: 14.09.2017

 

Viikko on taas vierähtänyt hyvin kiireisissä merkeissä. Viime maanantaina starttasivat ohjatut ryhmäliikuntatunnit ja ne ovat tuoneet mukavaa vaihtelua kuntosaliarkeemme. Viikko on muutenkin ollut salin puolella vilkas. On ollut ilo huomata, että kesätauolta tulijatkin ovat palailleet arkeen. Ja aivan huippua, miten iso joukko on tullut uusia jäseniä! Syksy on siis tullut ja taas treenaillaan uudella innolla.

Toissa viikolla kirjoiteltiin istumatyöntekijöille sopivista avaavista treeniliikkeistä. Tällä viikolla nyt sitten palaamme aiheeseen venyttelyn näkökulmasta.

Istuessa lonkankoukistajat ovat jatkuvasti lyhentyneessä tilassa. Lihakset pitäisi saada venyteltyä normaaliin pituuteensa, jotta kehomme toimisi optimaalisemmin. Lyhentyneet lonkankoukistajalihakset vetävät lantion väärentyneeseen asentoon aiheuttaen ikäviä selkäkipuja.

Monelle venyttely voi olla epämiellyttävää ja siksi onkin tärkeää löytää itselle miellyttävin tapa tehdä sitä. Seuraavissa kuvissa personal trainerimme Heidi näyttää hänelle miellyttävimmät asennot kyseisiin venytyksiin. Vaikka nauraakin, että mielummin ottaa isot painot ja antaa mennä kuin taipuisi erilaisiin venytysasentoihin 😀

 

IMG_3553 IMG_3554

Aseta toinen jalka penkin reunalle niin, että sääri ja reisi on penkissä kiinni. Älä anna lantion ja vatsan kaatua penkille vaan pidä itsesi pystyasennossa niin, että lantio on eteenpäin. Ota tukijalalle miellyttävä asento niin, että venytyksessä on mahdollisimman helppo olla. Koukistamalla venytettävää jalkaa ottamalla nilkasta kiinni, saat venytyksen tuntumaan myös muihin kireisiin lihaksiin. Tee sama toiselle jalalle.

NMT:n jutussa oli vinkkejä rintarangan avaamiseen. Seuraava liike onkin helppo toteuttaa vaikka työpäivän välissä kahvitauolla. Välineeksi sopii mainiosti esim. harjan- tai mopinvarsi.

keppi 2keppi 3

Ota kepistä leveä myötäote. Vie keppi reisien etuosaan, sieltä suoraan pään yläpuolelle ja aina selän takaa pakaroihin asti. Tuo keppi takanta pään yli takaisin eteen. Kun liikkuvuutesi alkaa lisääntyä voit pikkuhiljaa kaventaa otetta.

Ennen venyttelyitä on hyvä muistaa lämmitellä lihaksia. Mikä olisikaan parempaa kuin lenkki pirteässä syys-säässä ja sen jälkeen pitkät venytykset ja sauna!

Näillä eväillä kohti viikonloppua. Otetaanhan tavoitteeksi vähän lisää venyttelyä treenien väliin!

-Huippu Center

Ps. Huippu Centerin ohjatut ryhmäliikuntatunnit sekä virtuaaliohjatut tunnit tarjoavat apuja myös liikkuvuuteen ja kehonhuoltoon!