Ilmoittaudu tunneille!

Mikä on sopiva vastus?

Kirjoitettu: 18.11.2016

Lihaskuntoharjoittelussa liikkeiden toistomäärät määräytyvät yleensä harjoituksessa käytettävän vastuksen, eli kuorman, mukaan. Kuorman voi valita painopakkalaitteesta tai se voi olla irtopaino. Useisiin liikkeisiin saa hyvän vastuksen myös omasta kehosta.

Harjoittelu kannattaa aloittaa riittävän kevyellä vastuksella. Tällöin pystyy keskittymään suoritustekniikkaan paremmin. Toistoja voi olla esimerkiksi 12. Ihannetilanteessa viimeiset toistot polttelevat lihaksissa mukavasti, mutta viimeinenkin niistä saatetaan puhtaalla tekniikalla loppuun.

Kun vastus on sopiva, pystyt toistamaan harjoituksen 30-60 sekunnin kuluttua vähintäänkin samalla vastuksella. Jos siis käytit liian raskasta kuormaa, et kykene tekemään seuraavaa sarjaa kunnolla näin lyhyen palautuksen jälkeen.

mies-kasipaino

Sopivat harjoituskuormat löytyvät harjoittelun myötä. Ota tavoitteeksesi, ettei tekniikka saa hajota kesken sarjan ja että sinä hallitset laitetta liikkeen aikana. Tämä tarkoittaa ennen kaikkea sitä, että liikkeen jarruttava vaihe (usein lähtöasentoon palaaminen) tapahtuu hitaammin kuin liikkeen voittavavaihe (ponnistusta vaativa vaihe).

Kun kuorma on raskas, ei toistoja jaksa tehdä montaa. Mitä enemmän voimia käyttää sarjan loppuun vientiin, sitä pidempään on muistettava palautella sarjojen välillä. Raskasta kuormaa kannattaa käyttää vasta, kun suoritustekniikka on kunnossa, niin välttyy loukkaantumisilta.