Ilmoittaudu tunneille!

Miten eka pt-kerta etenee?

Kirjoitettu: 11.11.2016

Personal trainer eli PT-palveluista puhuttaessa puhutaan yleensä valmennusjaksoista, jotka kestävät useamman kuukauden. Personal traineria voi toki hyödyntää yksittäisiäkin kertoja -esimerkiksi silloin, kun aloittaa kuntosaliharrastuksen tai kaipaa uusia ideoita tai apua tekniikan hiomiseen, on henkilökohtaisesta ohjaajasta suurta hyötyä. Nyt keskitymme pidemmän valmennuksen aloittamiseen.

Ennen ensimmäistä tapaamista Personal trainerin eli PT:n kanssa saattaa päässä pyöriä mm. seuraavia asioita: Onko luvassa kova rääkki? Löydänkö aikaa tähän? Entä jos haluan ensimmäisen kuukauden jälkeen lopettaa? Pitäisikö minulla olla konkreettinen tavoite? Pitäisikö ostopäätös tehdä ennen tapaamista? Entä kuka minua valmentaa?

Tapaamisen voi varata netin kautta, ottamalla yhteyttä valitsemassaan kanavassa tai tulemalla paikan päälle. Toiset saattavat kysyä tutuksi tulleelta ryhmäliikuntaohjaajalta vinkkiä.

pt_personal_trainer

Tapaamisen toteutuksessa on isoja eroja eri toimijoiden ja hieman myös saman kuntokeskuksen valmentajien välillä. Lähtökohtana tulee kuitenkin olla asiakkaan kuunteleminen.

Kun asiakas kertoo olevansa kiinnostunut PT-palveluista, käymme yhdessä kartoittamaan sopivaa kokonaisuutta keskustelun pohjalta. Keskustelussa kuunnellaan asiakkaan toiveet ja kysellään hänen tämän hetkisestä tilanteestaan, liikuntahistoriastaan ja muista valmennukseen vaikuttavista tekijöistä.

Ostopäätöstä ei tarvitse tehdä heti. Ensimmäisestä tapaamisesta asiakkaalle jää käsite siitä, mitä hän on ostamassa ja kuka häntä olisi valmentamassa. Innostuessaan valmennussuhteen voi aloittaa nopeastikin. Tällöin lyödään lukkoon seuraava tapaaminen, jolloin valmennus alkaa.

Tavallisesti ensimmäisellä kerralla ei tehdä harjoitusta. Jos asiakkaalla on jo selkeä käsitys siitä, mitä hän valmennukselta haluaa, voidaan jo ensimmäisellä tapaamiskerralla aloittaa harjoituksella.

Alussa edetään aina rauhallisesti, jotta syntyy tuntuma harjoitteluun ja liikkeisiin. Näin liikkeistä saadaan paras hyöty irti, ja harjoittelu on turvallista alusta saakka. Samalla luodaan hyvä pohja tuleville haasteille.