Ilmoittaudu tunneille!

Minkä verran treeniä?

Kirjoitettu: 20.11.2016

Sopiva harjoittelun määrä riippuu tavoitteesta ja nykyisestä kunnosta. Liikuntasuositusten mukaan on hyvä liikkua viikon aikana vähintäänkin 2 t 30 min reippaasti tai 1 t 15 min rasittavasti. Lisäksi lihaskuntoa ja liikehallintaa tulisi harjoittaa 2 kertaa viikossa. Esimerkkiviikko voisi olla hyvin monelle vaikkapa tällainen:

mies-juoksumatto

Ma: 30-40 min reipas kävely

Ti: Lepo

Ke: Lihaskuntoharjoitus esimerkiksi kotona tai kuntosalilla

To: 30-40 min reipas kävely

Pe: Lepo

La: Liikehallintaa esim: luistelu, hiihto, tanssiliikunta tai pallopelit 40-60 min

Su: Lepo / lihashuolto

 

Liikehallintaa eli motorista kuntoa voi kuntokeskuksissa harjoitella erilaisilla ryhmäliikuntatunneilla kuten kehonpainoharjoittelussa, kuntonyrkkeilyssä, tanssillisilla tunneilla ja joogatunneilla. Kuntosalilla voi myös tehdä monenlaisia kehonpainoharjoitteita, jotka tukevat liikehallintaa.

Yllä kuvattu esimerkkiviikko sopii myös, vaikkei olisi liikkunut viime aikoina juurikaan. Tällöin liikkeelle kannattaa lähteä maltillisella intensiteetillä ja vastuksilla. Lue myös, miten vältät kuntosaliharjoittelun yleisimmät virheet.

Lue seuraavaksi, millaisia muutoksia esimerkkiviikkoon voi tehdä, kun kunto kasvaa.