Ilmoittaudu tunneille!

Miten vältän yleiset virheet?

Kirjoitettu: 14.11.2016

Tässä artikkelissa pureudumme kuntosaliharjoittelun yleisimpiin virheisiin ja siihen, miten ne voi korjata tai välttää.

1. Harjoitetaan vain ennestään vahvoja lihasryhmiä.

Harjoittelua kannattaa kohdistaa heikommille lihasryhmille. Tällä on iso merkitys myös ryhdin kannalta.

2. Treeniliikkeet suoritetaan hätiköidysti ja liian suurella vastuksella.

Alkuun on hyvä saada opastusta liikkeiden oikeaoppisista suoritustekniikoista. Näin saadaan paras hyöty harjoittelusta heti alkumetreiltä ja vältetään turhat vammat.

ryhmaliikunta_tehotreeni
3. Harjoittelu aloitetaan rytinällä eli treenimäärät ovat liian suuret.

Kun harjoittelu rytmitetään alusta alkaen fiksusti, vältetään turha kipu, loppuunpalaminen ja motivaatiomontut. Samalla taataan harjoittelun jatkuvuus pitkällä tähtäimellä.

4. Harjoittelu on päämäärätöntä.

Tehokkuuden ja motivaationkin kannalta on tärkeää tietää, mitä tehdään ja miksi? Tätä voi pohtia itse tai ammattilaisen kanssa, jotta saa tavoitteisiin sopivan ohjelman. Tavoite voi olla niinkin yksinkertainen kuin yleiskunnon kohentaminen.

5. LämmittelyT ja loppuverryttelyt laiminlyödään.

Tällöin treenistä ei saada riittävästi irti ja palautuminen on hidasta. Lämmittelyt ja loppuverryttelyt voi suorittaa kätevästi esimerkiksi cardiolaitteilla (mm. juoksumatto, crosstrainer ja sisäpyörät). Sopiva aika kumpaankin on n. 5-10 min. Neuvoja laitteiden käyttöön voi kysyä henkilökunnalta.

Lue myös: Mistä tunnistat ylikuormituksen?