Ilmoittaudu tunneille!

painohar­joittelun hyödyt

Kirjoitettu: 22.01.2017

lihaskunto kiihdyttää lepoaineenvaihduntaan

Mitä enemmän lihaskudosta sinulla on, sitä suurempi on perusaineenvaihduntasi. Liikunnan ja paremman lihaskunnon myötä aineenvaihduntasi ylipäätään tehostuu. Suotuisien vaikutusten saamiseksi muista huolehtia siitä, että harjoittelu on kehittävää.

naisten painoharjoittelu
Lihakset parantavat verensokerin ja insuliinin säätelyä

Parantuneen lihaskunnon myötä veressä oleva sokeri hyödynnetään lihassolujen energiaksi; energiaa tarvitsevien lihasten puuttuessa sokeri pakataan rasvasoluihin. Mitä enemmän lihasta sinulla on, sitä tehokkaammin kehosi hyödyntää ravinnon hiilihydraatteja. Painoharjoittelu tehostaa insuliinin vaikutusta ja ehkäisee insuliiniresistenssiä sekä kakkostyypin diabetesta.

Lihaskunto ylläpitää toimintakykyä

Erityisesti ikääntyessä hyvät lihasvoimat takaavat toimintakyvyn säilymisen ja tukevat niveliä. Liikunnan myötä parantuvan lihas-hermoyhteyden myötä myös koordinaatio ja tasapaino paranevat, jolloin sairastumis- ja loukkaantumisriski pienenevät.

Parempi hormonitasapaino

Painoharjoittelun myötä muun muassa sukuhormonien, kasvuhormonin ja testosteronin määrä muuttuu suotuisammaksi. Liikunnan myötä erittyy lisäksi mielihyvähormoneja, ja monelle onkin tuttu liikunnan jälkeinen hyvä fiilis.

Parempi terveys

Painoharjoittelu kuten moni muukin liikuntamuoto, parantaa vastustuskykyä. Yhdessä hormonaalisten vaikutusten kanssa seurauksena on parempi ja tasaisempi mieli, joka ehkäisee masennusta ja lievittää stressiä. Liikkumalla monet terveysriskit pienenevät, ja elinikä pitenee.

Miellyttävä ulkonäkö

Painoharjoittelun myötä kehon rasva vähenee ja tilalle tulee lihasta, jolloin olomuoto on kiinteämpi ja sutjakampi. Samalla ryhti kohenee ja mahdolliset kivut vähenevät. Seurauksena on enemmän voimaa ja virkeämpi olo.

Lähteenä on käytetty Kaisa Jaakkolan (2012) teosta Hormonitasapaino – opas energiseen elämään.

Lue lisäksi, näin aloitat kuntosaliharjoittelun.